Wednesday 28 October 2009

Realiti Kehidupan Sekarang..

Bismillahirrahmanirrahim..

Petang tadi waktu sekolah bermula, tiba-tiba guru besar panggil ana..guru besar suruh dapat kan maklumat pelajar yang belum menjelaskan yuran dan contact parent mereka dengan segera..

Ana pun tepon ibu/bapa/penjaga pelajar-pelajar tersebut..dengan bacaan Bismillah, ana pun mulakan operasi menelefon sape-sape yang berkenaan..

Assalamualaikum, ni encik/puan ________ ke..maaf ganggu, saya ustzh salmah dari sekolah _________..nak maklumkan mengikut rekod yuran sekolah, anak encik/puan yang bernama ________ belum menjelaskan yuran dari bulan ______ hingga bulan ______..jadi pihak sekolah minta kerjasama encik/puan menjelaskan sebelum akhir bulan 10..

ni jawapan yang ana terima dari parents yang ana call..

  • eh yeke anak saya tak bayar sebab selalunya sebelum akhir bulan, saya dah jelaskan byaran.
  • ya Allah ustzh, saya lupa..boleh tak ustzh bagi tahu amount berapa.
  • ok ustzh, ustzh bagi anak saya surat berapa yang kena bayar, minggu depan saya jelaskan sebab sekarang saya outstation.
  • anak saya tak bayar lagi ke..? tak pe biar saya tanya isteri saya dulu betul tak.
  • ustzh, saya minta maaf sebab tak bayar..saya betul-betul lupa
DAN MACAM-MACAM LAGILAH RESPON YANG ANA TERIMA....

bukan respon dari parent pelajar yang ana nak kongsi disini tapi ana sedih dengan situasi di atas sebenarnya..ibu/bapa/penjaga terlampau sibuk dengan kerja sampai perkara yang simple tentang anak-anak boleh lupa..

bagi sbht-sbt diluar sana yang bakal/sudah memiliki anak atau bakal/belum mendirikan rumah tangga, jadikan kisah yang tak seberapa ni sebagai peringatan, sebagai pengajaran..jangan disebabkan kesibukan mencari rezeki, kemaslahatan anak-anak terabai..

kesian dengan mereka yang baru mengenal dunia tapi dibiarkan terkontang kanting..ambil berat tentang mereka supaya mereka rasa terpelihara dan tidak akan memilih jalan yang tidak sepatutnya..

anda lah yang bakal mencorak anak-anak anda..jika anda beri tumpuan, perhatian yang sepenuhnya..insyaAllah kain yang anda corakkan itu bakal menjadi kain yang cantik dan mahal harganya..sama-sama kita berdoa supaya menjadi ibu/bapa yang soleh/solehah dan berjaya mendidik anak-anakyang soleh dan solehah serta menjadi keluarga sakinah yang penuh kerahmahtan..wallahu'alam..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...