Monday 15 March 2010

Keluarga Saadah...


Salam sahabat-sahabat..Apa khabar Iman anda..?? dah lama tak tulis dalam blog ni..^_^

Alhamdulillah hujung minggu lepas sabtu, ahad ana berkesempatan balik negeri kelahiran ana bersama keluarga..emm lepas rindu, dapat jumpa wan atuk dan saudara-saudara yang lain..hari ahad ana pergi seremban dengan mak ngah..dalam kereta, banyak kami kongsi cerita..



Satu cerita ana nak kongsi, mak ngah ana pergi hari perjumpaan ibubapa disekolah anak bongsu dia di Seremban..ada satu sesi ceramah ana tak pasti tajuk dia apa..mak ngah ana cerita ustaz yang bagi ceramah tu tanya audience (pelajar dan ibubapa) siapa raja di rumah..pelajar-pelajar cakap ayah...ok baik..
Ustaz tu tanya lagi ibu pula sebagai apa dirumah..?? hamba.......sebab ayah suka suruh dan jarang tolong mak.....mak ngah ana punya terkejut sebab tak sangka pelajar boleh cakap begitu..ustaz tu teruskan dengan sesi soalan..secara rawak, ustaz pilih seorang ibu dan ustaz tu tanya, akak sebagai apa dirumah..akak tu jawab gundik..lagi hebat jawapan yg akak tu bagi..

Ustaz tu tanya ayah pula..selama 12 tahun ni, apa keistimewaan anak tuan yg tuan nampak..ayah dia kata pemalas..ustaz tu tanya lagi takkan tiada langsung keistimewaan dia tuan..si ayah jawab, tu je yg saya nampak..

Mak ngah ana terperanjat dengan jawapan-jawapan yg diberikan tadi..last sekali, ustaz tu buat kesimpulan nampak tak apa permasalahan yang berlaku sekarang..?? apa punca berlaku permasalahan ini..?? ustaz suruh kaji balik bila pulang ke rumah..

Tapi ustaz tu bagi pesanan..kepada ayah-ayah (sebagai raja) dirumah, kena tunjuk teladan yg baik..apa tugas imam dalam solat..?? mengetuai dalam setiap pergerakan..dan konsep itu kita kena aplikasikan dalam kehidupan..jadi jgn salahkan anak-anak bila mereka kata ibu mereka dibuat sebagai hamba dirumah dan jgn salahkan anak-anak bila dia jadi pemalas..

Kalau suami isteri saling tolong menolong antara satu sama lain, insyaAllah akan lahir keluarga yang aman damai dan istilah hamba, gundik, malas takkan wujud..berat sebenarnya tanggungjawab ayah dan itu sebab dalam Islam, Allah dah tetapkan lelaki 9 akal 1 nafsu supaya dia boleh menggunakan 9 akal ni untuk membentuk keluarga saadah..tak kira la dia ustaz, akauntan, peguam atau peniaga.. semua sama je..pangkat harta tak dikira, yang penting diri sendiri berusaha untuk menjadi baik..nasihat ustaz itu pada audience..

Rasulullah s.a.w adalah qudwah hasanah atau contoh teladan yang baik dalam segenap kehidupan, lebih-lebih lagi Baginda s.a.w dikenali sebagai orang yang paling baik pergaulannya dengan kaum wanita dan ahli keluarganya..terfikir ana sejenak dalam kereta..mudah-mudahan kita dipermudahkan segala urusan..dapat suami yg ringan tulang tapi jgn pula isteri ambil kesempatan..saling give and take..^_^


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...